سئو SEO و بهینه سازی سایت چیست و چرا اهمیت دارد؟

سئو یا بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو به مجموعه فعالیت هایی گفته می شود که بر روی سایت انجام می دهیم به منظور رتبه گرفتن سایت در موتورهای جستجو.

این فعالیت ها که شامل سئو داخلی و سئو خارجی سایت است. سئو داخلی از مجموعه فعالیت هایی که در داخل سایت انجام می شود تشکیل می شوند. این فعالیت ها مانند تولید محتوا، لینک دهی های اصولی داخلی و خارجی سایت و سئو تکنیکال سایت است. سئو تکنیکال یعنی اقدامات و فعالیت هایی که بر روی بخش فنی سایت انجام می شود. بهینه سازی سرعت سایت، عنوان و دیسکریپشن سایت، متا تگ ها، استفاده از هدرهای مناسب، بهینه سازی تصاویر سایت و … می باشد.

سئو seo مخفف کلمه search engine optimization است. به معنای بهینه سازی برای موتورهای جستجو اما معنای جامع تر آن یعنی رضایت کاربر از سایت. در سال های اخیر گوگل به رضایت کاربران اهمیت زیادی می دهد. تا حدی که بر اساس رضایت کاربران و مدت زمانی که آنها بر روی سایت هستند به سایت رتبه می دهد.

فاکتورهای زیادی در رضایت کاربران از سایت اهمیت دارد که به مجموعه این فاکتورها بهبود تجربه کاربری گفته می شود.

مقالات مرتبط -----> انواع روش های سئو شامل چه مواردی می باشد؟

چرا سئو سایت اهمیت دارد؟

هر روز میلیاردها سرچ در گوگل انجام  می شود اما این فقط تنها دلیل اهمیت سئو سایت نیست. به دلیل همه گیر شدن استفاده از اینترنت ، موتورهای جستجو به وسیله ای قابل اعتماد برای کاربران تبدیل شده اند. به طوری که کاربران موتورهای جستجو برای خرید روزانه، جستجو در مورد یافتن فروشگاه ها، مراکز خرید، باشگاه های ورزشی، مراکز تفریحی، خرید از نانوایی، تصمیم گیری در مورد خرید یک محصول و یا سرچ در مورد اطلاعات یک محصول و … از اینترنت استفاده می کنند.

اعتماد کاربران اینترنت به موتورهای جستجو مانند گوگل همان برگه برنده گوگل است که او را به عنوان بزرگترین شرکت در کل جهان تبدیل کرده است.

خوب حالا می خواهیم بدانیم که سئو سایتمان را به چه صورت و از کجا شروع کنیم. سئو و بهینه سازی سایت از همان ابتدایی که طراحی سایت شروع می شود انجام می گیرد. در ادامه این مقاله کلیه فاکتورهای مهم در ساخت سایت سئو شده را بیان می کنیم.

سئو چیست و جرا اهمیت دارد؟

سئو چیست مبانی اصول سئو

در دنیای دیجیتال امروز سئو برای کسب و کارها به یک الزام تبدیل شده است. کسب و کارهایی موفق هستند که سئو سایت موفق تری داشته باشند. سئو موفق یکی از مهمترین ابزارهای رقابتی برای فروش بیشتر است.

سئو مجموعه ای از استراتژی ها است که با رعایت اصولی تمامی این استراتژی ها در کنار هم سایت در موتور های جستجو در رتبه های بالاتر قرار می گیرد. هدف سئو افزایش ترافیک ارگانیک یعنی ترافیک طبیعی نه پولی برای سایت است. این امر از طریق رعایت تمامی جنبه های سئو سایت امکان پذیر است.

مراحل انجام سئو سایت

سئو و بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجوگر، یک فرآیند پیچیده  و زمانبر است. موفقیت در سئو مستلزم صبر و تلاش است. موتور جستجو گوگل بر اساس معیارهای خود سایت ها را رتبه بندی می کند. این معیارها که به وسیله الگوریتم های گوگل اعلام می شوند دائما در حال به روز رسانی هستند. به طور کلی سه معیار اصلی در فرآیند سئو سایت و بهینه سازی برای موتورهای جستجو نقش دارند سئو تکنیکال، سئو داخل صفحه و سئو خارج صفحه.

 technical seo سئو تکنیکال

تکنیکال سئو سایت مربوط به بخش فنی سایت است. زیر ساخت فنی سایت باید از همان ابتدای طراحی سایت باید رعایت شود. مهمترین موارد در سئو فنی سایت شامل:

  • طراحی سایت ریسپانسیو
  • استانداردهای کدنویسی سایت
  • بهینه سازی سرعت سایت
  • بهینه سازی تصاویر سایت
  • عنوان سایت و توضیحات سایت
  • عناوین صفحات داخلی

می باشد.

 ریسپانسیو سایت

ساخت موبایلی سایت از موارد مهم سئو تکنیکال است. طراحی وب سایت واکنشگرا یعنی اینکه سایت در تمامی دستگاه های موبایل و تبلت به خوبی مشاهده شود. ساخت سایت ریسپانسیو از فاکتورهای مهم گوگل است. از آنجایی که بسیاری از کاربران با استفاده از دستگاه های موبایل و تلفن همراه در اینترنت جستجو می کنند. و با توجه به اهمیت گوگل به بهبود تجربه کاربری ، طراحی سایت ریسپانسیو در سئو سایت اهمیت زیادی دارد.

می توان با استفاده از بوت استرپ سایت را از پایه موبایلی طراحی کرد. بوت استرپ شامل یکسری کدهایی است که از همان ابتدای طراحی سایت در کدهای html از آنها استفاده می شوند. خزنده های موتورهای جستجو کدهای بوت استرپ را به آسانی شناسایی می کنند. اگر در ساختار html سایت از کدهای واکنشگرایی استفاده نشود خزنده های جستجوگر آن سایت را بررسی نمی کنند.

طراحی سایت رادی وب ، تمامی سایت های خود را از پایه و با استفاده از بوت استرپ کدنویسی می کند. تمامی طراحی های ما بر اساس اصول استاندارد موتورهای جستجوگر می باشد.

بهینه سازی سرعت سایت

سرعت سایت از فاکتورهای مهم بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو است. موتورهای جستجو به سرعت سایت برای رتبه بندی سئو سایت اهمیت زیادی می دهند. سرعت سایت با تجربه کاربری از سایت ارتباط مستقیم دارد. اگر سرعت سایت پایین باشد، کاربران که وارد سایت می شوند تجربه کاربری خوبی از سایت نخواهند داشت و سایت را ترک می کنند. این ترک کردن سایت را نرخ پرش سایت می گویند. هر چه نرخ پرش بیشتر باشد امتیاز منفی برای سئو سایت در نظر گرفته می شود.

مطالب مرتبط ----> تاثیر بهینه سازی سرعت سایت بر روی سئو سایت

سرعت سایت از جمله موارد است که از همان ابتدای طراحی سایت باید آن را در نظر گرفت. اصولی ترین روش بهبود سرعت سایت بر اساس لایت هوس گوگل است.

مدت زمانی که کاربر بر روی سایت می ماند در رتبه بندی سئو سایت تاثیر مستقیم دارد. سرعت سایت از جمله فاکتورهایی است که باعث می شود کاربران مدت زمان بیشتری بر روی سایت بماند. اگر سرعت سایت پایین باشد، کاربران سایت را ترک می کنند و این مورد باعث رتبه بندی منفی برای سئو seo می شد.

بهینه سازی تصاویر سایت

بهینه سازی تصاویر سایت نیز اهمیت زیادی در بهینه سازی سرعت سایت و همچنین سئو سایت دارد. بر اساس آخرین الگوریتم گوگل بهینه سازی تصاویر با فرمت webp  بهترین فرمت است. همچنین ابعاد  عکس بهتر است کمتر از 1000 پیکسل باشد. یعنی عکس نباید پرحجم باشد.

عنوان و توضیحات سایت

توضیحات سایت یا همان متا دیسکریپشن است. دسکریپشن توضیحات کلی در مورد سایت می گوید. خزنده های موتورهای جستجو آن توضیحات را می خوانند. سپس بر اساس توضیحات و کلمات کلیدی که در آن استفاده شده است سایت را با توجه به کلمات کلیدی رتبه بندی می کنند. عنوان سایت نیز توسط خزنده های گوگل پیمایش می شوند. خزنده ها عنوان را می خوانند و بر اساس کلمات کلیدی رتبه بندی می کنند. بهتر است برای عنوان سایت از کلمه کلیدی به همراه نام برند استفاده شود.

ما در رادی وب با استفاده از کدنویسی بک اند سایت عنوان و توضیحات سایت را در پیشخوان وردپرس و مانند الگورتیم های گوگل بهینه سازی شده قرار می دهیم.

سئو داخل صفحه on page seo

به کلیه فعالیت ها و اقداماتی که در داخل سایت انجام می شود تا بر روی بهینه سازی سایت بر روی موتو های جستجو گر تاثیر مثبت بگذارند را سئو داخلی صفحه یا on pafe seo می گویند. سئو داخل پیج یا آن پیج سئو شامل تولید محتوای سئو شده و اصولی، لینک دهی های داخلی و خارجی اصولی و سئو شده می باشد.

تولید محتوا سئو شده

تولید محتوای اصولی و بر اساس الگوریتم های گوگل برای سئو سایت از اهمیت زیادی برخودار است.  محتوا پادشاه است. این جمله یعنی حتی فقط با تولید محتوای سئو بیس می توانید سایتتان را در رتبه بندی های گوگل ارتقا دهید. در محتوای سئو شده نکاتی وجود دارد که باید رعایت شود. محتوایی مناسب است که بین 1000 تا 2500 کلمه باشد. البته این رقم هرچقدر بیشتر باشد بهتر است و ما توصیه می کنیم حداقل 2500 کلمه تولید کنید. محتوا سئو شده به هیچ عنوان نباید کپی باشد. برای تولید محتوای اصولی سئو بیس شما باید محتواهای مرجع و کامل را بخوانید و برداشت ذهنی خودتان را از محتوا تایپ کنید. استفاده از کلمات کلیدی و مترادف های آن باید 1 الی 3 درصد کل متن باشد. هر کلمه کلیدی را سعی کنید یک بار بلد کنید. در پاراگراف اول حتما از کلمات کلیدی استفاده کنید.

لینک دهی داخلی و خارجی

لینک دهی خارجی و داخلی نیز در سئو داخل صفحه اهمیت دارد. منظور از لینک دهی داخلی یعنی لینک دهی صفحات در داخل سایت. این نکته مهم است که لینک دهی داخلی باید به گونه ای باشد که کلیه صفحات داخلی سایت یکدیگر مرتبط شوند.

معنای لینک دهی خارجی یعنی از داخل سایتمان به یک سایت قوی و مرتبط با حوزه کاری مان لینک دهیم. در این صورت ترافیم از آن سایت به سمت سایت ما می آید.

سئو خارج صفحه یا off page seo

همانطور که از نام آن پیدا است. سئو خارج صفحه یعنی کلیه فعالیت ها و اقداماتی که در خارج از سایت به منظور بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو گر انجام می شود. از مهمترین موارد سئو خارج صفحه بک لینک گذاری است. بک لینک گذاری یعنی شما بر روی سایت های دیگر مقاله و یا متنی می گذارید و از به سایت خودتان یک لینک از آن می دهید. وبلاگ نویسی، درج آگهی در سایت های آگهی، ارسال پست در سایت های فوروم و انجمن ها و تالار های گفتگو، ارسال پست مهمان، تبلیغات و بنرهای تبلیغاتی و …

سئو کلاه سفید و سئو کلاه سیاه

منظور از سئو کلاه سفید و سئو کلاه سیاه چیست؟ سئو کلاه سفید  رعایت اصول و استاندارد های سئو با توجه به الگوریتم های گوگل بدون هیچ گونه تخلفی می باشد. رعایت اصول سئو کلاه سفید مستلزم صبر و تلاش و پشتکار زیاد است اما در عوض زمانی که سایت به نتیجه برسد در همان جایگاه باقی می ماند و نتیجه تمام این زحمات و صبوری جبران می شود.

سئو کلاه سیاه یعنی اینکه ما بخواهیم الگوریتم های گوگل را دور بزنیم و با تخلف به جایگاه های بالا در گوگل برسیم. این روش از سئو در کوتاه مدت جواب می دهد اما به محض اینکه گوگل متوجه شود سایت پنالتی می شود و حتی گاهی دامنه سایت کاملا حذف می شود.

سئو کلاه خاکستری به روشی از سئو گفته می شود که بین سئو کلاه سفید و سئو کلاه سیاه است. در سئو کلاه خاکستری تخلف صورت می گیرد. یعنی انجام سئو مطابق با رعایت اصول و استانداردهای گوگل نیست اما از طرفی شناسایی آن برای خزنده های گوگل نیز به سادگی امکان پذیر نیست.

مرز بین سئو کلاه سفید و کلاه خاکستری کمی متغییر است. به عنوان مثال در سئو کلاه سفید تمرکز بر روی تولید محتوای اصولی است که کاربرپسند باشد. تولید محتوا یکی از ابزارهای مهم در سئو است. در سئو کلاه خاکستری نیز تولید محتوا انجام می شود اما در آن از تعداد زیادی کلمه کلیدی بدون در رعایت اصول آن استفاده می شود. بنابراین زمانی که خزنده های موتورهای جستجو متوجه این موضوع شوند سایت را جریمه می کنند. البته تشخیص آن مانند سئو کلاه سیاه به سادگی نیست.

برای رسیدن به جایگاه رتبه اول گوگل چقدر زمان لازم است؟

پاسخ به این سوال به عوامل متعددی نیاز است. با توجه به پیشینه کسب و کار شما و وب سایتتان این زمان قابل تغییر است. همچنین با توجه به کلمه کلیدی انتخابی شما و میزان رقابت در آن و رقبا نیز در میزان زمان رسیدن به صفحه اول یا رتبه اول متغییر است. ممکن است در یک کلمه کلیدی و حوزه کاری سه ماهه بتوان به نتیجه مطلوب رسید اما در حوزه دیگر بیش از یک سال زمان لازم باشد.

طراحی سایت با اصول سئو

شاید برای شما هم سوال باشد طراحی سایت بر اساس اصول سئو چیست؟ در واقع سئو سایت از همان ابتدای طراحی سایت شروع می شود. وب سایت هایی که از پایه از ابتدا کدنویسی سایت را بر اساس اصول سئو انجام می دهند. زمانی که بخواهند شروع به سئو کنند هم بهتر رتبه می گیرد و هم سریعتر نتیجه می دهد.

طراحی سایت بر اساس اصول سئو یعنی سایت کاملا از پایه کدنویسی شود. در کدنویسی سایت اصول کدنویسی سئو شده و ریسپانسیو سایت و سرعت سایت باید در نظر گرفته شود.

یکی از خدماتی که ما در رادی وب انجام می دهیم رعایت اصول استاندارد سئو از همان ابتدای طراحی سایت است. از ویژگی های منحصر به فرد طراحی سایت رادی وب کدنویسی از پایه است و از هیچ نوع سایت ساز و یا قالب آماده غیر اصولی استفاده نمی کنیم. این ویژگی باعث می شود بسیاری از هزینه ها بعدا کم شود. همچنین پشتیبانی سایت به راحتی امکان پذیر است. وچون سایت استاندارد است از طرفی میزان حمله و ویروسی شدن سایت صفر می شود.

بهتر است بدانیم -----> قالب سایت رایگان و ارزان

ابزارهای سئو

بسیاری از ابزارهای سئو رایگان هستند. هر سئو کاری باید کار کردن با ابزارهای سئو سایت را بداند. ابزارهای حرفه ای سئو سایت کارهایی مانند آنالیز سایت، آنالیز کلمات کلید، بررسی کلی سئو سایت، بررسی رتبه سایت، تعداد کلیک و تعداد بازدید سایت، بیشترین کلمه کلیدی که سرچ شده است و … را مشخص می کند.  در ادامه برخی از پرکاربرد ترین ابزارهای سئو سایت را ذکر کرده ایم.

ابزار گوگل سرچ کنسول

ابزار google search consol یکی از ابزارهای قدرتمند برای بررسی آنالیز سایت است. این ابزار رایگان است و به کاربران کمک می کند تا جایگاه وب سایت شان را ببینند. گوگل سرچ کنسول  آمار دقیقی از کلمات کلیدی که کاربران سرچ کرده اند و کلماتی که با آنها کلیک کرده اند را نشان می دهد.

هزینه انجام سئو سایت چقدر است؟

قیمت سئو سایت با توجه به یکسری فاکتورهایی متفاوت است. هزینه سئو در هر سایتی با سایت دیگر متفاوت می باشد. تعرفه قیمت سئو سایت با توجه به فاکتورهای زیر تعیین می شود:

  • سختی کلمه کلیدی و میزان رقابت آن
  • کیفیت تولید محتوا انجام شده
  • عمر سایت و دامنه سایت
  • وضعیت سئو تکنیکال سایت
  • وضعیت سئو داخل صفحه
  • وضعیت سئو خارج صفحه
  • تعداد کلمات کلیدی

با توجه به تمامی این فاکتورها قیمت سئو سایت حرفه ای برای سال 1402 بین 8 الی 20 میلیون تومان می باشد.

مطالب دیگر ----> طراحی سایت سئو شده فروشگاهی و ساخت فروشگاه آنلاین

آیا سئو تضمینی حقیقت دارد یا خیر؟

سئو تضمینی سایت آیا حقیقت دارد یا خیر؟ سئو تضمینی وب سایت یک گلمه جادویی و وسوسه برانگیز است که برخی سئو کاران به مشتریان خود وعده می دهند. اما حقیقت چیست؟

واقعیت سئو تضمینی

هیچ سئوکار و هیچ شرکتی نمی تواند با قطعیت بگوید سایت شما در نتایج برتر گوگل قرار خواهد گرفت. وعد و وعید سئو تضمینی کاملا دروغ  است و برای فریب مشتریان از این کلمه استفاده می شود.  متاسفانه برخی از افراد سودجو و دروغ گو با وعده دادن سئو تضمینی از مشتریان پول زیادی می گیرند.

رادی وب متخصص در انجام سئو اصولی بر اساس الگوریتم های گوگل سایت خدمات سئو سایت را با بهترین کیفیت انجام دهد. به یاد داشته باشید برای به نتیجه رسیدن سئو سایت صبوری لازم است.

نکات مهم:

  • سئو اصولی هیچ تضمینی برای هیچ کلمه کلیدی خاصی در رتبه های برتر گوگل وجود ندارد.
  • سئوکارانی که از کلمه تضمینی استفاده می کنند می توانند خدمات خود را تضمین کنند.
  • سئو کاران و شرکت های حرفه ای سابقه کاری بیشتر در زمینه سئو سایت دارند.

کلام آخر

سئو سایت فرآیندی زمان بر است. بنابراین اگر می خواهید با سئو اصولی سایت در دنیای دیجیتال مارکتینگ به موفقیت برسید مستلزم پشتکار و صبوری است.

کسانی که از کلمه سئو تضمینی استفاده می کنند و یا قول و وعده نتایج برتر گوگل در زمان کوتاه را به شما می دهند به راستی و حقیقت صحبت های آنها شک کنید. سئو حرفه ای و  اصولی نیاز به زمان دارد. تولید محتوا باید کاملا اصولی و سئو شده باشد.

فرآیند seo از همان ابتدای طراحی سایت شروع می شود. از این رو سئو کار باید حتما با طراحی سایت و کدنویسی html و css آشنایی داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *