اهمیت سئو در دیجیتال مارکتینگ

دیجیتال مارکتینگ، دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتال تکنیکی است برای بازاریابی و فروش به صورت آنلاین. بازاریابی آنلاین زیر مجموعه های زیادی دارد.

بازاریابی آنلاین وسئو بخش جدائی ناپذیر یکدیگر هستند. سئو seo به معنای search engine optimize یعنی رتبه بندی سایت در موتورهای جستجو. انجام سئو اصولی باعث می شود سایت شما در نتایج جستجو گوگل به جایگاه بالاتری برسد تا از رقبایتان بالاتر روید.

هر چقدر سئو سایت بهتر باشد در نتیجه ترافیک ورودی به سایت بیشتر می شود. هر چقدر ترافیک ورودی سایت بیشتر باشد در نتیجه افراد بیشتری وارد سایت می شوند و نرخ تبدیل به مشتری نیز بالاتر می رود.

سئو seo چیست؟

سئو سایت به معنای رتبه وب سایت در نتیجه موتورهای جستجو مانند گوگل می باشد. هر چقدر سئو سایت بالاتر باشد، ترافیک وب سایت بیشتر و در نتیجه مشتری بیشتر و کسب و کار پر رونق تر می شود. در دنیای دیجیتال امروز که تمامی کارهای روزمره با استفاده از اینترنت انجام می شود، دیجیتال مارکتینگ بسیار اهمیت دارد. رعایت اصول سئو وب سایت در بازاریابی آنلاین حائز اهمیت می باشد.

برای موفقیت در بازاریابی دیجیتال باید تمامی تکنیک های دیجیتال مارکتینگ را به خوبی انجام دهیدو سایت را دائما به روز رسانی کنید. به همین دلیل باید همیشه از آخرین به روز رسانی های گوگل مطلع باشید.

بخش های اصلی سئو

سئو سایت به سه بخش اصلی تقسیم می شود:

  • سئو داخلی
  • سئو خارجی
  • سئو تکنیکال

در ادامه هر کدام را به تفکیک توضیح می دهیم.

چرا سئو برای دیجیتال مارکتینگ اهمیت دارد؟

موفقیت در سئو به معنای موفقیت در کسب و کار آنلاین است. بالا رفتن سئو سایت در موتور جستجو باعث می شود که ترافیک سایت افزایش پیدا کند. هر چقدر ترافیم وب سایت بیشتر شود نرخ تبدیل به مشتری نیز افزایش پیدا می کند.

امروزه بسیاری از افراد برای خرید کالا ویا به دست آوردن اطلاعات در مورد آن کالا از اینترنت استفاده می کنند. با بالا رفتن نرخ کلیک و نرخ تبدیل درآمد نیز افزایش پیدا می کند. با افزایش درآمد بازگشت سرمایه شکل می گیرد. یعنی شما یک دوره هزینه می کنید تا سئو سایت افزایش پیدا کند و سپس همان سرمایه و بیشتر به شما باز می گردد.

دیجیتال مارکتینگ چیست؟

بازاریابی الکترونیک یا بازاریابی آنلاین به بازاریابی محصول و خدمات که از طریق اینترنت انجام شود گفته می شود.

در واقع دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی اینرتنتی به بازاریابی گفته می شود که از دستگاه های دیجیتالی مانند طراحی سایت، اپلیکیشن ها، گوگل ادوورز، شبکه های اجتماعی و … استفاده شود.

انواع روش های دیجیتال مارکتینگ

روش های مختلفی برای بازاریابی اینترنتی وجود دارد. هر کدام از این روش ها پلتفرم های متفاوتی هستند که می توانید از آنها برای دستیابی به مخاطب هدف با توجه به نوع کسب وکار استفاده کنید.

شایان ذکر است که هیچ کدام از این روش ها بر دیگری برتری ندارند . هر کدام در جایگاه خود هستند و بستگی به نیازتان از کدام روش استفاده کنید. البته همه روش ها در کنار هم می توانند بسیار مفید تر باشد.

در ادامه برخی از روش های بازاریابی اینترنتی را می گوئیم و در مورد هر کدام توضیحاتی می دهی.

بهینه سازی موتور های جستجو

سئو و بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو از مهمترین روش های دیجیتال مارکتینگ است. بهینه سازی سایت یعنی بهینه کردن وب سایت از نظر سئو داخلی، سئو خارجی و سئو تکنیکال سایت.

سئو داخلی

تمامی فعالیت هایی که بر روی وب سایت در داخل سایت انجام می شود به منظور بهبود رتبه سایت در نتایج موتورهای جستجو، را سئو داخلی می گویند. از جمله موارد سئو داخلی، لینک سازی های داخلی و تولید محتوا با کیفیت است.

تولید محتوا سئو شده

همیشه از قدیم می گفتند که محتوا پادشاه است. مسلما برای موفقیت در کسب و کار آنلاین باید بتوانید محتوایی کاربر پسندانه ارائه دهید. همچنین برای موفقیت در سئو سایت نیز محتوا حرف اول را می زند. گوگل به محتوا بسیار اهمیت می دهد. محتوا با کیفیت می تواند به سرعت رتبه بندی سایت شما را ارتقا دهید. چند نکته مهم که در نوشتن محتوا باید رعایت کنید.

محتوا بین 1000 الی 2500 کلمه باشد. در الگوریتم های جدید گوگل محتواهایی که تعداد کلمات آن کمتر از 1000 کلمه باشد را بررسی نمیکند و هرچه تعداد کلمات بیشتر باشد امتیاز بیشتری دارد.

تعداد کلمات کلیدی و مترادف های کلمه کلیدی که از آن استفاده می کنید در محتوا بین 1 الی 3 درصد محتوا را در بر بگیرد. حتما یک بار کلمه کلیدی و مترادف آن در متن استفاده و بلد شود.

لینک سازی داخلی

لینک سازی داخلی یعنی لینک سازی بین صفحات داخلی سایت به گونه ای که تمامی صفحات با این لینک سازی ها به یکدیگر متصل شوند. یعنی اگر کاربری وارد سایت شد از همان صفحه که وارد شده است بتواند به تمامی صفحات دسترسی داشته باشد. به این صورت خزنده های موتورهای جستجو می توانند کل وب سایت را پیمایش کنند. و  این موضوع برای گوگل حائز اهمیت است. از دیگر فاکتورهای مهم دیگر در رتبه بندی سئو سایت لینک سازی های مفید داخلی است.

سئو خارجی

به کلیه فعالیت هایی که در خارج از سایت به منظور ارتقا رتبه وب سایت انجام می شود را سئو خارجی می گویند. از جمله موارد سئو خارجی مانند خرید رپورتاژ آگهی، بک لینک گذاری در سایت های آگهی و فوروم ها، وبلاگ نویسی، پست مهمان، سیگنال شبکه های اجتماعی و …

بک لینک سازی

از مهمترین فاکتور سئو خارجی سایت ، بک لینک سازی مفید و موثر است. بک لینک سازی به معنای ساختن لینک سایت خودتان در سایت های معتبر. زمانی که سایت های معتبر اجازه می دهند شما لینک وب سایت خودتان را در آن سایت بگذارید یعنی آن سایت، سایت شما را تائید می کند. هر چه رتبه بندی آن سایت بالاتر باشد برای رتبه بندی سایت شما بهتر است. بک لینک سازی در سایت های خبرگزاری خیلی معتبر به شکل رپورتاژ آگهی و درج لینک در داخل رپورتاژ امکان پذیر است. البته این سایت ها هزینه رپورتاژ آگهی را دریافت می کنند.

برای بک لینک سازی می توانید در سایت هایی مانند سایت های آگهی، فوروم ها، پست مهمان، شبکه های اجتماعی، وبلاگ ها و حتی از تبادل لینک استفاده کنید.

بهتر است بدانیم ----> قالب آماده سایت ارزان 

سیگنال شبکه های اجتماعی

گوگل به فعالیت شما در شبکه های اجتماعی بسیار اهمیت می دهد. شبکه های اجتماعی مانند فیسبوک، آپارات، توئیتر، یوتیوب، لینکدین، اینستاگرام، تلگرام و … می توانند لینک های بسیار خوبی به سایتتان بدهند. از این رو فعالیت در شبکه های اجتماعی را دست کم نگیرید.

سئو تکنیکال

سئو تکنیکال وب سایت به کلیه فعالیت هایی گفته می شود که بر روی بخش فنی سایت انجام میشود. بخش فنی سایت مانند متا تگ ها، عنوان سایت، دیسکریپشن سایت، سرعت سایت، رفع خطاهای گوگل سرچ کنسول و … می باشد.

بهینه سازی اصولی سایت برای موتورهای جستجو شامل تمامی این موارد می شود. یعنی شما باید به طور مداوم بر روی سئو داخلی، سئو خارجی و سئو تکنیکال سایت کار کنید.

دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی آنلاین

نکات مهم در سئو تکنیکال سایت

در سئو تکنیکال سایت رعایت برخی نکات لازم و ضروری است:

  • استفاده از متاتگ ها به صورت صحیح و درست
  • انتخاب عنوان سایت بر اساس الگو های سئو
  • ریسپانسیو سایت
  • لینک دهی داخلی سایت به صورت اصولی و سئو شدهپ
  • بهینه سازی سرعت وب سایت
  • ثبت گوگل مپ

متا تگ ها

این تگ ها عناصری در html هستند که باید بر اساس الگوریتم های گوگل نوشته شوند تا بر روی سئو سایت تاثیر مثبت بگذارند.

ریسپانسیو سایت

همانطور که همیشه می گوئیم گوگل به کاربرپسند بودن سایت بسیار اهمیت می دهد. یکی از فاکتورهای مهم در کاربرپسند بودن سایت ریسپانسیو سایت است. ریپسانسیوسازی سایت به معنی موبایلی بودن سایت. یعنی نمایش صحیح و کامل سایت در تمامی دستگاه های موبایل و تبلت در هر اندازه ای و با هر مدلی. به همین منظور طراحی سایت ریسپانسیو بسیار مهم است.

بهترین روش ریسپانسیو سازی سایت استفاده از بوت استرپ است. برای استفاده از بوت استرپ می توانید فولدر مربوط به آن را از سایت بوت استرپ دانلود کنید . و آموزش مربوط به ریسانسیو سازی سایت با بوت استرپ را مشاهده فرمائید. موتور های جستجو کدهای مربوط به بوت استرپ را می شناسند و بر اساس آن سایت را رتبه بندی می کنند.

گوگل مپ

ثبت گوگل مپ به منظور رتبه بندی محلی سایت بسیار مهم است. همچنین ثبت گوگل مپ بر روی سئو سایت نیز تاثیر مثبت دارد. نظرات مثبتی که کاربران در ریوو های گوگل مپ می دهند در رتبه بندی سایت تاثیر مثبت می گذارد. گوگل مپ را می توانید با استفاده از سایت گوگل مپ ثبت کنید.

بهینه سازی سرعت سایت

سرعت سایت از فاکتورهایی بسیار مهمی است که گوگل به آن بسیار اهمیت می دهد. از آنجا که گوگل به کاربرپسند بودن سایت اهمیت می دهد. سرعت وب سایت از فاکتورهای مهمی به منظور کاربرپسند بودن سایت است. اگر سرعت سایت پایین باشد، کاربران تجربه خوبی از سایت نخواهند داشت. از طرفی کاربر سریع سایت را ترک می کند که به آن نرخ پرش می گویند. نرخ پرش هر چه بیشتر باشد باز هم برای رتبه بندی سایت منفی خواهد بود. با بالا رفتن نرخ پرش سایت مسلما تعداد مشتریان احتمالی نیز کم خواهد شد. و نرخ تبدیل به مشتری نیز کاهش پیدا می کند.

بهینه سازی سرعت سایت با لایت هوس گوگل، ابزاری مطمئن است. لایت هوس گوگل همچنین به صورت اکستنشن گوگل کروم نیز در دسترس کاربران است.

نوشته های مرتبط ----> تاثیر بهینه سازی سرعت سایت بر روی سئو 

بازاریابی  آنلاین چیست؟

بازاریابی اینترنتی یا دیجیتال مارکتینگ، هر نوع فعالیتی تبلیغاتی و بازاریابی که در فضای اینترنت انجام می شود، گفته می شود. به عبارت دیگر بازاریابی آنلاین یعنی استفاده از اینترنت برای برندسازی می باشد.

بازاریابی اینترنتی

با گسترش اینترنت در زندگی روزمره همگی افراد، بازاریابی اینترنتی نیز گسترش پیدا کرده است. از متدوال ترین روش های دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت و سئو و بهینه سازی سایت است.  سئو سایت به معنی رتبه گرفتن سایت در موتورهای جستجو است.

از آنجا که بسیاری از افراد برای بسیاری از فعالیت های روزمره مانند خرید، سفارش آنلاین یا حتی برای سرچ کردن عادی از موتورهای جستجو استفاده می کنند. سئو وب سایت نیز اهمیت پیدا کرده است.

مزایای استفاده از بازاریابی آنلاین

همانطور که تا اینجا مطلع شدیم، بازاریابی آنلاین و سئو برای هر کسب و کاری لازم وضروری است. در ادامه مزایای دیجیتال مارکتینگ را بیان می کنیم.

هزینه های پایین

دیجیتال مارکتینگ نسبت به بازاریابی سنتی هزینه های بسیار پایین تری دارد. در کسب و کارهای سنتی لازم است حتما یه مکان فیزیکی وجود داشته باشد. مکان فیزیکی مانند فروشگاه یا مغازه که داشتن همچین مکانی هزینه های بالایی دارد. در آن مکان باید اجناس وجود داشته باشند. اجاره های ماهیانه که باید پرداخت شود. اما در بازاریابی اینترنتی تمامی این موارد حذف می شود.

مثلا شما با ساخت وب سایت می توانید فعالیت آنلاین خود را شروع کنید. بدون پرداخت هیچ کدام از این هزینه ها.

مقالات دیگر -----> بهترین شرکت های طراحی سایت در سال 1401

صرفه جویی در زمان

در بازاریابی اینترنتی، با صرف زمان کمتری می توانید فعالیت های کسب و کارتان را انجام دهید. به طور مثال می خواهید کالا خود را به وسیله وب سایت یا شبکه های اجتماعی به فروش برسانید . کافی است گوشی خود را روشن کنید و یک پست جدید در سایت یا فیس بوک یا اینستاگرام خود بگذارید. اما در کسب و کار سنتی باید زمان زیادی صرف کنید و در مغازه حضور داشته باشید. و یا تبلیغات یا بروشور خود رابه صورت دستی پراکنده کنید.

مشتریان هدف

با استفاده از دیجیتال مارکتینگ می توان بسیار ساده رفتار مشتریان را بررسی کرد و مشتریان هدف را شناسایی کرد. مثلا می توان کلمات کلیدی که توسط کاربران بیشتر سرچ شده است را بررسی کرد.

بیشتر بدانیم ----> طراحی سایت فروشگاهی و طراحی سایت فروشگاه آنلاین

دسترسی آسان

می توان گفت بیشنر افراد به اینترنت دسترسی دارند. ما می توانیم کسب و کار آنلاین خودمان را در 7 روز هفته و 24 ساعت مدیریت کنیم. کسب و کار آنلاین محدود به رمان و مکان خاصی نیست . شما می توانید حتی ایام تعطیل با گوشی سایتتان را مدیریت کنید. و یا می توانید مشتران زیادی از سراسر کشور و شهرهای دیگر داشته باشید.

ابزارهای بازاریابی آنلاین

برای شروع به فعالیت در دیجیتال مارکتینگ لازم است که در ابتدا ابزارهای بازاریابی اینترنتی را بشناسید. شما می توانید به وسیله ابزارهای بازاریابی آنلاین و اینترنتی محصولات و خدمات خود را به مشتریان معرفی کنید. ابزارهای بازاریابی آنلاین شامل:

  • سئو seo و بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو
  • بازاریابی شبکه های اجتماعی
  • بازاریابی محتوایی
  • بازاریابی ایمیل
  • تبلیغات کلیکی
  • بازاریابی موتورهای جستجو

سئو و بهینه سازی سایت

از مهمترین ابزارهای بازاریابی آنلاین سئو و بهینه سازی سایت است. سئو سایت به مجموعه  اقداماتی گفته می شود که بر روی سایت به منظور بهینه سازی سایت در موتور های جستجو انجام می گیرد. هدف سئو و بهینه سازی سایت افزایش رتبه وب سایت در موتور جستجو است. به طور کلی سئو به به قسمت سئو داخلس، سئو خارجی و سئو تکنیکال تقسیم می شود که در این مقاله کامل آن را توضیح داده ایم.

بازاریابی شبکه های اجتماعی

با توجه به گسترش شبکه های اجتماعی و دسترسی و استفاده عموم افراد از شبکه های اجتماعی، بازاریابی شبکه های اجتماعی بسیار اهمیت دارد. بازاریابی شبکه های اجتماعی به معنی استفاده از شبکه های اجتماعی برای بازاریابی محصولات و خدمات است. برخی از شبکه های اجتماعی مانند اینستاگرام، تلگرام، آپارات، یوتیوب، فیسبوک، لینکدین، پینترس و … می باشد. علاوه  بر این شبکه های اجتماعی بک لینک قوی برای سئو به حساب می ایند.

بازاریابی محتوایی

استفاده از محتوا برای جلب و اعتماد سازی مشتری در فضای مجازی گفته می شود. بازاریابی محتوایی می تواند به یکی از شکل های زیر باشد:

  • تولید محتوا برای سایت خودتان و انتشار آن در سایت خودتان مانند نوشته مقالات در وبلاگ سایت و یا تولید محتوا محصولات و خدمات. تولید محتوا باید بر اساس اصول سئو نوشته شود. به منظور مشاهده تولید محتوا سئو بیس می توانید این مقاله را مطالعه فرمائید.
  • درج محتوا به عنوان پست مهمان. پست مهمان یعنی پستی که شما آن را تولید محتوا می کنید و در سایت دیگر قرار می دهید و لینکی از وب سایت شما در آن محتوا قرار داده می شود.
  • ویدئو هایی که می توانیم در برخی از شبکه های اجتماعی مانند آپارات، یوتیوب، نماشا و … بگذاریم. درکپشن این ویدئو ها می توانیم لینک وب سایت را قرار دهیم.

بازاریابی ایمیل

در بازاریابی ایمیل قصد بر آن است که با ارسال ایمیل با مشتریان ارتباط برقرار کنیم. هدف از ارسال ایمیل برند سازی و شناخت محصولات و خدمات به مشتریان است.

تبلیغات کلیکی

بازاریابی تبلیغاتی CPC یعنی پرداخت هزینه به اضای تعداد کلیک.در بازاریابی تبلیغات کلیکی بازاریاب در ابتدا دمو تبلیغاتی خود را آماده می کند. سپس دمو تبلیغاتی را با استفاده از پلتفرم های تبلیغاتی نمایش می دهند و در آخر هزینه آن را پرداخت می کنند.  هزینه بر اساس معیارهایی متفاوت است و  در آخر محاسبه می شود. بازاریابی کلیکی که به آن بازاریابی تبلیغات به اضای هر کلیک گفته می شود. این نوع بازاریابی به دو شیوه نمایش داده می شود : تبلیغات نمایشی و تبلیغات وابسته به جستجو.

در تبلیغات کلیکی امکان تبلیغ در گوگل وجود دارد. به این صورت که شما می توانید کلمات کلیدی مورد نظرتان را انتخاب کنید و سپس با توجه به کلمه کلیدی سایت شما در رتبه بندی های گوگل نمایش داده می شود. در نهایت با توجه به تعداد کلیکی که بر روی لینک سایت شما می شود، هزینه محاسبه می شود.

بقیه پلتفرم های تبلیغاتی مربوط به تبلیغات نمایشی می باشند. به عنوان مثال تبلیغات شبکه های اجتماعی و با تبلیغات نمایشی در سایت های پربازدید.

بازرایابی موتورهای جستجو

SEM یا بازاریابی موتورهای جستجو بازاریابی به وسیله موتورهای جستجو انجام می شود. یکی از نمونه های بازر این نوع تبلیغات ، گوگل ادوررز است. google AD  که تبلیغات گوگل نیز گفته می شود یعنی پرداخت هزینه به اضای تعداد کلیکی که بر روی لینک سایت در رتبه های بالای گوگل انجام می شود.

کلام آخر

در این مقاله تلاش کردیم دیجیتال مارکتینگ، سئو و بهینه سازی سایت و ابزارهای بازاریابی اینترنتی را کامل توضیح دهیم. رادی وب متخصص در طراحی سایت، سئو و بهینه سازی سایت می تواند شما را بازاریابی اینترنتی راهنمایی کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *