طراحی سایت چیست؟

طراحی وبسایت یعنی مهارت ساخت و راه اندازی وب سایت که در اینترنت نمایش داده می شود. در گذشته طراحی وب سایت، بر روی طراحی برای نمایش در دستکتاپ متمرکز بود. از اواسط دهه 2010 طراحی مبتنی بر مرورگر های موبایل و تبلت اهمیت پیدا کرد.

طراح وب بر روی ظاهر، چیدمان و فراند اند سایت کار می کند. ظاهر سایت شامل المان های بر روی سایت است که به رنگ ها، فونت ها و تصاویر مربوط می شود.

لایه های سایت به چگونگی ساختار و طبقه بندی لایه های سایت اشاره دارد.  بسیاری از سایت ها با تمرکز بر سادگی سایت طراحی شده اند به گونه ای که حواس کاربر پرت نشود.

یکی از مهمترین روش های طراحی سایت که هم در دسکتاپ و هم در موبایل به خوبی قابل رویت باشد، طراحی سایت واکنشگرا است. در طراحی سایت ریسپانسیو بسته به اندازه صفحه نمایش موبایل و یا دسکتاپ، به صورت پویا حرکت می کند.

طراحان سایت چه کاری انجام می دهند؟

در فرآیند طراحی وب سایت، طراح وب با چیدمان صحیح عناصر وب سایت مانند تصاویر، فونت ها، رنگ بندی، طرح بندی در کنار هم، سایت را طراحی می کند.

وظایف طراحان وب سایت شامل موارد زیر می باشند:

  • انتخاب فونت های خوانا
  • انتخاب طرح بندی ها و رنگ بندی های جذاب که فونت ها را نیز خواناتر کنند.
  • ایجاد نقشه سایت برای دسترسی آسان کاربران به همه نقاط سایت
  • قرار دادن تصاویر، لوگو، متن ها، فیلم ها، پادکست ها، برنامه ها و سایر عناصر در وب سایت
  • استفاده از زبان برنامه نویسی html و css برای ایجاد طرح بندی و استایل دادن به صفحات.
  • ریسپانسیو صحیح و استاندارد وب سایت برای مشاهده راحت کاربران در دستگاه های موبایل و تبلت

دو روش متداول برای طراحی وب سایت وجود دارد:

  • طراحی واکنشگرا
  • طراحی تطبیقی

در طراحی تطبیقی محتوای وب سایت بر اساس قالبی که برای لایه بندی های وب سایت چیدمان شده است، ایجاد می شود.

در طراحی رسپانسیو سایت، محتوا با توجه به اندازه صفحه نمایش به صورت پویا حرکت می کند.

طراحان وب سایت از هر کدام از این روش ها با توجه به نیاز و هدف های مشتری و کارفرما برای سایت استفاده می کنند.

عناصر طراحی وب سایت چیست؟

فرآیند طراحی وب سایت به طراحان این امکان را می دهد که هر نوع طراحی را برای هر کجای سایت ارائه دهند. المان های مختلف سایت شامل موارد زیر می باشد:

  • چیدمان
  • تصاویر
  • تایپ.گرافی
  • طرح های رنگی
  • سلسه مراتب بصری
  • محتوا
  • خوانایی
  • ریسپانسیو سایت

لایه بندی یا چیدمان

لایه بندی سایت نحوه نمایش عناصر آن وبسایت در یک صفحه است. انتخاب لایه بندی سایت یک کار ضروری برای هر طراح سایتی است. چیدمان سایت باید ساده، شهودی و در دسترس باشد.

طراحان سایت می توانند از قسمت های خالی سایت که همان فضاهای سفید نامیده می شود، برای سازماندهی عناصر سایت استفاده کنند.

طراحان می توانند با ریسپانسیو کردن سایت، طرح بندی های تخصصی برای صفحات نمایش موبایل و دسکتاپ ایجاد کنند.

واکنشگرایی سایت لازم و ضروری است زیرا بسیاری از بازدیدکنندگان از طریق موبایل وارد وب سایت می شوند.

برای اطمینان از اینکه آیا وب سایت برای بازدیدگنندگان موبایل آماده است، طراح می تواند از یک الگوی ریسپانسیو سایت استفاده کند که با اندازه های مختلف صفحات موبایل و تبلت سازگار باشد.

تصاویر

تصاویر، گرافیک ها، آیکون ها، نماد ها، عکس ها و موارد دیگری هستند که اطلاعات تکمیلی به متن اضافه می کنند.

برای ایجاد تصاویر زیبا و جذاب، طراحان می توانند با تلفیق عکس های مکمل با یکدیگر تصاویرو افکت های جذاب ایجاد کنند.

الگوهای رنگی

الگوهای رنگی استفاده از ترکیبی از رنگ ها است که در نشان دهنده ی رنگ سازمانی یا لوگوی مشتری باشد.

الگوی رنگی به این هدف انجام می شود که یک رنگ قالب و یا چند رنگ برای ایجاد یک پالت رنگی تلفیق می شوند.

یک پالت رنگی می تواند ترکیب چند رنگ و یا مشابه رنگ های نزدیک به یکدیگر باشند. طراحان همچنین به این موضوع اشاره می کنند که به چه رنگ هایی بیشتر جذب می شوند.

تایپوگرافی

تایپوگرافی همان فونت محتوا است. در طراحی وب سایت، فونت خوانا و زیبا که کاربر پسند باشد اهمیت دارد. برای انتخاب بهترین فونت، باید فونتی انتخاب شود که با مخاطب هدف را تطبیق داشته باشد.

خوانایی

زمانی که متن محتوا به راحتی قابل خواندن باشد، خوانایی متن بالا می رود. خوانایی متن محتوای سایت مهم است زیرا بازدیدکنندگان زمان کمی را صرف محتوا می کنند و باید بتوان در کمترین زمان مفهوم محتوا را نشان داد. طراحان با انتخاب اندازه و پیکسل مناسب می توانند به این امر دست یابند.

همچنین برای اینکه متن جذاب باشد و مخاطب کسل نشود می توان از تصاویر جذاب و اینفوگرافی در متن استفاده کرد.

کنتراست بین متن و پس زمینه، خوانایی متن را بهبود می بخشد.

ناوبری

منوی ناوبری به کاربران این امکان را می دهد که به آسانی در سایت بتوانند به هر کجا که خواهند بروند. منوی ناوبری معمولا در هدر سایت است ولی بسته به طرح و ساختار سایت ممکن است که در هدر، فوتر و یا بدنه سایت وجود داشته باشد.

منوی ناوبری سایت بسیار با اهمیت است  زیرا مخاطبان را می توانند به راحتی به هر کجا که می خواهند ببرند.

طراحان می توانند انواع طرح ها و طرح بندی های ناوبری را انتخاب کنند. مانند استفاده از دکمه هایی که منوی ناوبری را پنهان و آشکار می کند.

محتوا

محتوا تمام اطلاعات موجود در وب سایت است.  محتوا بسیار مهم است و باید کاربر پسند و واضح باشد. اگر محتوای سایت مفید و کاربر پسند باشند باعث جذب مخاطبین بیشتر و در نهایت تبدیل آنها به مشتری می شود.

کاربرد طراحی وبسایت چیست؟

طراحی وب برای بسیاری از وظایف و اهداف مهم استفاده می شود:

بهینه سازی برای موتورهای جستجو

بهینه سازی وب سایت برای موتورهای جستجو، روشی برای افزایش شانس یافتن وب سایت، توسط خزنده های موتورهای جستجو است.

در هنگام ساخت سایت، کدنویسی سایت باید به گونه ای باشد که برای موتورهای جستجو بهینه باشد. این می تواند باعث اعتبار کسب و کارها شود. زیرا اگر سایت در صفحات برتر موتورهای جستجو دیده شود باعث می شود تا افراد بیشتری آن را پیدا کنند.

رضایت مشتری

طراحی سایت حرفه ای باعث رضایت مشتری می شود. رضایتمندی مشتری از مهم ترین اصول طراحی سایت است. ساخت سایت حرفه ای و کاربر پسند به کاربران آن وب سایت کمک می کند تا راحت تر بتوانند با سایت ارتباط برقرار کنند.

سایت واکنشگرا

واکنشگرایی یک وب سایت یعنی آن سایت در تمامی دستگاه های موبایل وتبلت به خوبی قابل مشاهده باشد و متناسب با صفحات نمایش اندازه آن تغییر کند.

زمانی که یک وب سایت ریسپانسیو باشد و در تمامی دستگاه های تلفن همراه به خوبی قابل مشاهده باشد، کاربران می توانند به راحتی به کسب و کارها دسترسی پیدا کنند.

برندسازی

برندسازی یعنی تبلیغ یک محصول با طراحی منحصر به فرد. طراحی وب به شرکت ها کمک می کند تا بتوانند نام تجاری ثابت برای کسب و کارشان بسازند و آن را حفظ کنند.

زمانی که برند یک کسب و کار مرتب تکرار شود، به مشتریان کمک می کند تا عناصر بصری یک نام تجاری را به عنوان یک شرکت خاص و یا محصولات و خدمات آن را بشناسند.

طراحی فنی و اصولی

طراحان می توانند با کد نویسی تمیز و اصولی سایت باعث افزایش سرعت وب سایت و امکان بارگزاری سریع لینک های کاربردی و تصاویر و گرافیک های پویا را فراهم می کند.  رادی وب تمامی سایت ها را بر اساس آخرین استانداردها واصول سئو طراحی می کند.

بهبود فروش

درنتیجه ساخت وب سایت به صورت اصولی و استاندارد باعث افزایش فروش می شود. بنابراین به کسب و کارها کمک می کند تا در سایتشان کاربران را به مشتری تبدیل کند.

بدترین اشتباهات در طراحی سایت چیست؟

طراحی سایت بخش جدایی ناپذیر در بازاریابی فروش است زیرا به برند سازی کمک می کند. با این حال نتایج خوب زمانی حاصل می شود که از یکسری از اشتباهات اجتناب کنید.

هر استراتژی متفاوت است. اما به هر حال اگر طراحی سایت ضعیف باشد یا اشتباهاتی داشته باشد به هر حال بر روی نتایج به شدت تاثیر منفی می گذارد.

در هنگام طراحی وبسایت مراقب باشید تا اشتباهات زیر را مرتکب نشوید:

  • در هنگام برنامه ریزی برای اجرای طرح خود، فقط صرفا مخاطبان هدف را در نظر نگیرید، زیرا ممکن است مانع از توانایی های شما برای جذب مخاطبین جدید شود.
  • حتما از تصاویر استفاده کنید و هرگز فراموش نکنید که تصاویرتان را در کانال ها و شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید.
  • افزودن عناصر زیاد بر روی صفحه سایت که هواس کاربر را پرت می کند و حضور برند شما را ضعیف می کند.
  • عدم وجود یک دکمه تماس فوری بر روی صفحه اصلی سایت

مهمترین مهارت های یک طراح وب سایت چیست؟

 

با توجه به اهمیت طراحی وب سایت که با آن آشنا شدیم حال باید بدانیم که متخصصان طراحی وب سایت باید از چه مهارت هایی برخوردار باشند تا کیفیت کارشان بالا برود. در غیر این صورت ممکن است کل پروژه با مشکل مواجه شود و نتواند به اهداف خود برسد. درادامه مهمترین مهارت هایی که یک طراح وب سایت باید بداند گفته شده است:

ابزارهای طراحی وب سایت

بسیاری از کارهای طراحی سایت به وسیله ابزار های ویژه ای انجام می شود که طراحی را ساده و استانداردتر می کند. دانستن این ابزار ها برای بالا بردن کیفیت و سرعت سایت ضروری است.

در اولین گام باید بدانیم که چه  ابزارهایی برای رسیدن به اهداف ما لازم است تا بتوانیم ابزارهای مناسب را انتخاب کنیم. ابزارهای مختلفی با قابلیت های متفاوتی در دسترس هستند از فتوشاپ گرفته تا dreamwaver.

همچنین برخی از ابزارهای تخصصی نیز وجود دارد که بر روی کارهای خاصی تمرکز دارند. مانند sketch  که بر روی عناصر رابط کاربری تمرکز دارند و ابزار InVision که به طراحان کمک می کند تا کار طراحی را به صورت فوق العاده انجام دهند.

ممکن است که در ابتدا سخت و زیاد به نظر برسد اما یک خبر خوب اینکه می توانید تمام دانش طراحی سایت را به صورت آنلاین فر بگیرید. کافی است که یک لپ تاپ و اینترنت داشته باشید.

تعامل و ارتباط

یک طراح وب سایت به طور معمول در ارتباط نزدیک با سایر متخصصان کار می کند.بنابراین ارتباط خوب برای تکمیل هر پروژه ضروری است.

ارتباطات خوب در هر زمینه ای ارزشمند است. افرادی که در زمینه طراحی سایت کار می کنند، مسئول نمایش برند یک کسب و کار هستند بنابراین آنها باید بتوانند توضیح دهند که چگونه تصمیمات آنها در زمینه طراحی سایت می تواند اهداف و ویژگی های یک پروژه را توضیح دهد.

HTML/CSS

برای شروع طراحی وبسایت دانش برنامه نویسی لازم و ضروری است. زبان های اصلی برنامه نویسی برای شروع کار html و css هستند.

Html زبان نشانه گذاری متن و css  برای استایل دهی متن می باشد.

یک طراح سایت ماهر می تواند با استفاده از زبان های html و  css و با استفاده از تگ های مناسب در آنها طراحی حرفه ای و اصولی را انجام دهد.

بهینه سازی موتورهای جستجو (seo)

طراحی سایت حرفه ای همچنین می تواند اطمینان حاصل کند که محتوای سایت به صورت مناسب توسط ربات های جستجوگر پیمایش می شوند. به همین دلیل است که طراحان در هنگام ساخت وب سایت باید به تمام اصول سئو تسلط داشته باشند و آنها را در ساخت سایت رعایت کنند.

به هر حال، رتبه بندی سایت برای هر وب سایتی لازم و ضروری است. همچنین طراح وب سایت باید بر سیستم های مدیریت محتوا نیز تسلط داشته باشند.

مدیریت زمان

یکی دیگر از مهارت هایی که برای هر طراح وبسایتی لازم است، مدیریت زمان است. یعنی یافتن هر نوع راه حلی برای دستیابی به اهداف خود در چهارچوب زمانی مشخص، که در برنامه ی زمان بندی پروژه قرار گیرد.

زمان بندی بسیار اهمیت دارد زیرا برای یک کسب و کار هیچ چیز بدتر از این نیست که کارکنانش مدیریت زمان نداشته باشند. هر مرحله نیازمند در نظر گرفتن زمان و بودجه بندی آن است. بنابراین طراحان سایت باید بتوانند در همان بازه زمانی پروژه را تحویل دهند.

حال که با تعریف طراحی وب سایت آشنا شدید می توانید برای طراحی وب سایت اقدام کنید. رادی وب این افتخار را دارد که سایت هایی بر اساس اصول و استاندارد طراحی و بهینه سازی کند.

همچنین برای صرفه جویی در زمان و هزینه می توانید از فروشگاه قالب رادی وب نیز دیدن فرمائید. در این فروشگاه قالب ، تمامی قالب ها از پایه برنامه نویسی شده اند و تمامی نکات سئو در طراحی آن رعایت شده اند. قالب های سایت رایگان در فروشگاه قالب رادی وب وجود دارند که می توانید به صورت رایگان از آنها استفاده کنید.