سئو داخل سایت ( On-page seo)

سئو داخل سایت یا سئو داخلی سایت یا on-page seo  به کلیه اقداماتی که در داخل سایت به منظور بهینه سازی سایت در موتورهای جستجوگر و در نتیجه رتبه گرفتن سایت در موتورهای جستجو باشد گفته می شود. تحقیق کلمات کلیدی، تولید محتوای سئو شده و لینک سازی های داخلی سایت، بهینه سازی تصاویر سایت و استفاده از alt  تصاویر همگی از موارد مهم سئو داخل سایت هستند.

چرا سئو داخلی سایت مهم است؟

تا زمانی که سئو داخلی سایت در وضعیت مناسبی نباشد نمیتوان انتظار داشت که سئو خارج سایت به تنهایی بتواند باعث افزایش رتبه سایت ما شود. از این رو انجام بهینه سازی سایت ابتدا باید از داخل سایت انجام شود و در داخل سایت به وضعیت مناسبی برسد سپس به سئو خارجی سایت بپردازیم. اهمیت سئو داخلی سایت زمانی آشکار می شود که تا سئوی داخل سایت بهینه نگردد هیچ فعالیت خارج سایت موثر نخواهد بود.

سئو داخل سایت

سئو داخل سایت شامل چه مواردی می شود؟

سئو داخل سایت شامل دو مورد سئو تکنیکال سایت و سئو محتوایی و لینک سازی های داخلی سایت است.

سئو تکنیکال

سئوی تکنیکال یعنی سئو فنی سایت. منظور از سئو تکنیکال سایت یعنی رفع مشکلات فنی سایت به منظور بهینه سازی بهتر سایت در موتورهای جستجو و ایجاد یک تجربه کاربری مفید و موثر. گوگل همیشه به رضایت مشتری فکر می کند . اینکه زمانی که مشتری وارد سایت می شود از همه نظر راضی باشد و سایت را سریع ترک نکند. از جمله موارد مهم در سئو تکنیکال سایت، بهینه سازی سرعت سایت، ریسپانسیو سازی سایت، استفاده از تایتل و دسکریپشن مناسب در سایت، استفاده از تگ ALT  برای تصاویر سایت می باشد از این رو باید تمامی این ها در سئو سایت رعایت شود.

سئو محتوایی

سئو محتوایی به معنای تولید محتوای موثر و سئو شده است. تولید محتوا در فرآیند سئو سایت بسیار اهمیت دارد. محتوا باید کاربرپسند باشد. یعنی زمانی که کاربر وقت می گذارد و آن مقاله را می خواند براش مفید باشد و زود سایت را ترک نکند و حتی از یک صفحه به صفحه دیگر هدایت شود.

لینک سازی داخل سایت

لینک سازی ها داخل سایت نیز از موارد مهم سئو داخلی است. لینک سازی بین صفحات داخلی سایت و بین صفحات داخلی و صفحه اصلی سایت و تمام صفحات سایت باید به گونه ای باشد که تمامی صفحات سایت را پوشش دهد به طوری که خزنده های موتورهای جستجو وقتی وارد سایت می شوند بتوانند از یک صفحه تمام صفحات سایت را گردش کنند.

جالب است بدانید : انواع روش های سئو سایت

موارد مهم در سئو تکنیکال سایت

در انجام استراتژی سئو تکنیکال سایت لازم است یکسری موارد در نظر گرفته شوند:

  • استفاده صحیح از متاتگ ها
  • استفاده صحیح از عناوین سایت بر اساس الگو های سئو
  • ریسپانسیو سازی سایت
  • ثبت گوگل مپ
  • لینک سازی های داخلی مفید
  • بهینه سازی سرعت سایت با توجه به لایت هوس گوگل

متاتگ ها

متاتگ ها عناصری در html  هستند که حاوی اطلاعاتی در مورد آن صفحه هستند.

ریسپانسیو سازی سایت

طراحی سایت ریسپانسیو برای موتورهای جستجو بسیار حائز اهمیت است به گونه ای که اگر در طراحی سایتی از پلتفرم های ریسپانسیو سازی سایت استفاده نشود آن سایت به منظور سئو توسط موتورهای جستجو رتبه بندی نمی شود.

ریسپانسیو سایت یعنی سازگاری سایت با تمامی گوشی های تلفن همراه و موبایل و تبلت و کامپیوتر. از آنجا که بسیاری از کاربران با استفاده از تلفن های همراه از اینترنت و از فضای مجازی استفاده می کنند اهمیت واکنشگرایی سایت بسیار زیاد است.

با استفاده از پلتفرم بوت استرپ می توان سایت را به سادگی ریسپانسیو کرد. موتورهای جستجوگر کدهای بوت استرپ را می شناسند و سایتی که ریسپانسیو باشد را رتبه بندی خواهند کرد.

ثبت گوگل مپ

ثبت نام تجاری و برند و لوکیشن در گوگل مپ هم برای برندینگ هم برای سئو محلی و هم از نظر سئو سایت اهمیت دارد. بسیاری از افراد سئو محلیبرای استفاده های روزمره و خرید و گردش های روزانه از گوگل مپ استفاده می کنند. شما می توانید در گوگل مپ لوکیشن مکان و آدرس و شماره تماس و اطلاعات دیگر را ثبت کنید. از این رو دسترسی کاربران محلی به مکان شما برای خرید های حضوری بیشتر خواهد شد.

بهینه سازی سرعت سایت

بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو بسیار اهمیت دارد و از فاکتورهای مهم سئو سایت و بهینه سازی داخل سایت است. سرعت سایت به زمانی اطلاق می شود که کاربر بر روی سایت شما کلیک می کند تا زمانی که سایت لود شود. این زمان بسیار مهم است هم برای کاربران و هم برای موتورهای جستجو. اگر سرعت لود سایت بالا باشد بسیاری از کاربران سایت را ترک می کنند. از این رو هم کاربران و مشتریان سایتتان را از دست می دهید و هم یک امتیاز منفی از طرف گوگل دریافت می کنید. هر چقدر کاربران سایت را بیشتر ترک کنند نرخ پرش سایت بیشتر می شود.

نرخ پرش به تعداد کاربرانی گفته می شود که سایت را خیلی سریع ترک می کنند. نرخ پرش بالا یک امتیاز منفی برای سئو سایت است. البته ممکن است کاربر به هر دلیلی سایت را ترک کند اما باید تمام تلاشمان را کنیم که نرخ پرش را پایین بیاوریم. با ایجاد محتوای مناسب و سرعت بالای سایت و ریسپانسیو سایت می توان نرخ پرش را به حداقل رساند.

لینک سازی داخلی

در فرآیند سئو و بهینه سازی سایت مسما کیفیت لینک سازی ها بسیار مهم است. لینک سازی های داخلی باید به گونه ای باشد که تمام صفحات سایت به یکدیگر متصل باشد. در فرآیند لینک سازی داخلی استفاده از انکرتکست مناسب و لینک به صفحه مناسب اهمیت دارد. لینک سازی از فاکتورهای مهم سئو داخل سایت است.

استفاده از متاتگ های مناسب

متاتگ ها قطعه کدهایی هستند که در هدر سایت قرار می گیرند. هر کدام از متاتگ ها اطلاعاتی را به موتورهای جستجوگر می دهند. در ادامه چند مورد از متاتگ های مهم را می گوئیم:

متا تگ description

متا تگ دیسکریپشن به موتورهای جستجو اعلام می کنند که این محتوای این سایت در چه زمینه ای است. متاتگ دیسکرپشن به شکل زیر نوشته می شود:

<"طراحی سایت "=meta name=”description” content>

در قسمت کانتنت می توانیم توضیحی کوتاه در مورد حوزه فعالیت خدمات و یا کالاهایمان بگوئیم. این متا تگ برای سئو سایت اهمیت دارد.

متاتگ viewport

متاتگ ویوپرت نیز برای موتورهای جستجو اهمیت دارد. اهمیت این متاتگ به این دلیل است که باعث می شود که صفحه نمایش در دستگاه ها مطابق با اندازه صفحه نمایش شود. یعنی در واقع به نوعی برای ریسپانسیو سایت مهم است. به منظور بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو این متاتگ باید در هدر سایت قرار بگیرد.

<" "=meta name="viewport" content>

سئو محتوای یعنی تولید محتوا مناسب سئو

به طور کلی سئو محتوایی یعنی تولید محتوای مناسب و انتشار آن در سایت های گوناگون. سئو محتوا جز اصولی ترین مباحث سئو است که هر سئوکاری باید آن را بداند. منظور از سئو محتوا ، ایجاد محتوای مناسب و بر پایه اصول سئو است که با انتشار آن سایت بتواند در موتورهای جستجو رتبه بگیرد. بازارایابی محتوا یعنی تولید بهترین کیفیت محتوا و انتشار آن در اینترنت به گونه ای که باعث رتبه بندی سایت شود.

محتوا یکی از ارکان مهم سئو است. تا آنجایی که اگر تمام اصول سئو را رعایت کنید ولی محتوای مناسب نداشته باشید سایت رتبه بندی نمیشود. گوگل به محتوای مناسب بسیار اهمیت می دهد.

بازاریابی محتوایی روش های زیادی دارد وهر کس با توجه به سلیقه خودش می تواند از روش های گوناگون بازاریابی محتوایی استفاده کند. محتوای مفید محتوایی است که برای کاربرجذاب، سرگرم کننده و کاربردی باشد.

روش های بازارایابی محتوایی

روش های زیادی برای تولید محتوا و ارائه آن در اینترنت وجود دارد. که هر بسته به سلیقه می تواند از هر کدام از روش ها و یا ترکیبی از روش ها استفاده کند.

وبلاگ نویسی: یکی از روش های بازاریابی محتوایی، فعالیت در سایت های وبلاگ یا سایتهایی که رپورتاژ آگهی می دهند است. در این سایت ها می توانید عضو شوید و در آن ها شروع به فعالیت کنید. تولید محتوا مناسب انجام می دهید و در آن ها به اشتراک می گذارید.

معرفی تخصصی محصولات: صفحاتی که محصولات را به صورت تخصصی معرفی می کنند برای بازاریابی محتوایی صفحات خوبی هستند. بازاریابی محتوایی در صفحات محصولات علاوه بر اینکه محصولات را به طور کامل توضیح می دهد برای بازاریابی محتوایی نیز مفید است و در سئو تاثیر مثبتی دارد. بازاریابی محتوایی که در مورد محصولات انجام می شود باید در مورد مزایا و معایب محصولات باشد تا کاربران اعتماد بیشتری کنند و اقدام به خرید کنند. بازاریابی محتوایی در این به کسب و کارها کمک می کند و می توانند از این طریق فروش بیشتری داشته باشند.

تهیه ویدئو آموزشی

یکی از روش های بازاریابی محتوایی که می تواند موثر باشد، تهیه پادکست ها و ویدئوهای آموزشی است. در صورتی که تولید ویدئو هزینه بر و زمان بر است ولی نتایج خوبی برای صاحبان کسب و کارها به حساب می آید.

تولید اینفوگرافیک

یکی از روش هایی که برای انتقال اطلاعات سریع و ساده می توان استفاده کرد تهیه اینفوگرافیک است. تهیه اینفوگرافیک اغلب به عنوان مکمل در کنار در روش های دیگر بازاریابی محتوایی قرار می گیرد. تهیه اینفوگرافیک یک کار سخت به حساب می آید اما در عین حال عمر مفید یک محتوا را افزایش می دهد.

تحقیق کلمات کلیدی در تولید محتوا

تحقیق کلمات کلیدی keyword research یا جستجوی کلید واژه به معنای یافتن کلماتی است که کاربران مخاطب شما، این کلمات را در موتورهای جستجو، سرچ می کنند. فرآیند تحقیق کلمات کلیدی با تحقیق و مقایسه در مورد بهترین کلماتی که در حوزه فعالیت شما بیشترین سرچ را دارد انجام می شود. تحقیق کلمات کلیدی در واقع پیدا کردن بینشی است که کاربران مخاطب سایتتان در مورد حوزه فعالیت شما جستجو می کنند.

اهمیت تحقیق کلمات کلیدی

چرا تحقیق کلمات کلیدی مهم است؟ زیرا با تحقیق کلمات کلیدی است که ما می توانیم متوجه شویم مخاطبین ما چه کلماتی را جستجو می کنند. اگر قصد داریدمطالبی بنویسد که بازدید بالایی داشته باشد و از نوشتن مطالبی که بازدید ندارند اجتناب کنید باید با تحقیق کلمات کلیدی آشنا باشید. به همین دلیل تحقیق کلمات کلیدی در حوزه تولید محتوا اهمیت دارد. بسیاری از وب سایت ها دچار همین مشکل می شوند و در حقیقت 90 درصد سایت هایی که در گوگل ترافیک ندارند به دلیل عدم تحقیق کلمات کلیدی مهم است.

اجرا مناسب و دقیق تحقیق کلمات کلیدی تاثیر زیادی در سئو سایت تان دارد. قبل از تحقیق کلمات کلیدی باید این نکات را در نظر بگریم:

  • سختی کلمه کلیدی چقدر است یعنی به دست آوردن رتبه در یک کلمه خاص تا چه حدی دشوار است.
  • در صورتی که در این کلیدواژه رتبه به دست بیاوریم تا چه حد ترافیک دریافت می کنیم؟
  • برای رتبه بندی در این کلید واژه چه محتوایی باید تولید کنیم؟
  • افرادی که این کلیدواژه ها را سرچ می کنند آیا به مشتری تبدیل می شوند؟

قبل از انجام فرآیند تحقیق کلمات کلیدی به این سوالات پاسخ دهید. پاسخ به این سوالات می تواند شما را در یافتن کلمات کلیدی مهم کمک کند.

چگونه کلمه کلیدی  مناسب پیدا کنیم؟

اولین قدم برای تحقیق کلمات کلیدی مناسب این است که خود را جای مشتری بگذاریدو از خود بپرسید کاربرانی که در حوزه فعالیت ما جستجو می کنند بیشتر در چه مواردی و بر روی کدام کلید واژه ها جستجو دارند؟ بعد از آن می توانید از ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی استفاده کنید و بازه کلمات را گسترش دهید.

تحقیق کلمات کلیدی کار ساده ای است اما در عین حال مهم و کلیدی است. از این رو اگر می خواهید تحقیق کلمات کلیدی را به درستی انجام دهید دو شرط دارد:

  1. باید شناخت کامل و درستی از حوزه کاری خود داشته باشید. اینکه مشریان به دنبال چه چیزی هستند و نیز آنها چیست و چگونه می توانید این نیاز ها را برآورده کنید و اگر پروژه سئو از شخصی دیگر میگیرید باید با حوزه کاری آنها کاملا آشنا باشید و اگر پروژه سئو به شرکت یا شخصی می سپارید باید به آنها کاملا حوزه فعالیت و کاریتان را توضیح دهید تا کاملا شناخت داشته باشند. ما در طراحی سایت رادی وب با تسلط بر روی کلیه مباحث سئو و آشنایی با تمام الگوریتم های گوگل می توانیم شما را در این زمینه راهنمایی کنیم و تا رسیدن به هدف دلخواهتان با شما هستیم.
  2. با استفاده از ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی به خوبی آشنایی داشته باشید.

حال چند روش دیگر را نیز توضیح می دهیم تا دانش شما در این زمینه بالاتر رود:

انتخاب کلمه بنیادی

در این روش باید یک کلمه بنیادی را بدانید و با استفاده از ابزارها می توانید به وسیله این یک کلمه کلمات زیادی را پیدا کنید که مربوط به حوزه کاری شما است که کاربران و رقبایتان از آنها استفاده می کنند.

برگزاری جلسات با همکاران که در زمینه کاری شما اطلاعات کافی دارند روش مناسبی برای یافتن کلمات کلیدی مهم است. می توانید کلمات را لیست کنید و در دسته بندی های مشابه بنویسید. دقت کنید که ممکن است یک کلمه کلیدی که در مورد کلمات مشابه آن می خواهید تحقیق کنید خودش در لیست قرار نگیرد.

به عنوان مثال کلمه کلیدی طراحی سایت ، یکی از کلمات کلیدی مهم و بسیار سخت در حوزه طراحی وب سایت است. شما می توانید این کلمه را به عنوان کلمه پایه در نظر بگیرید و کلمات مشابه را بنویسید. مثلا کلمه کلیدی طراحی سایت در سعادت آباد یکی از کلمات مشابه همان کلمه است با این تفاوت که سختی کلمه کلیدی کمتر شده است و این کلمه بیشتر به سئوی محلی ارتباط دارد. یا کلمه کلیدی طراحی سایت فروشگاهی که باز این کلمه زیر مجموعه کلمه کلیدی طراحی سایت است با این تفاوت که سختی کلمه باز کمتر می شود و کلمه کلیدی مربوط به حوزه فروشگاه آنلاین می شود.

سئو داخلی

بررسی سایت رقبا

سایت های رقبا می توانند اطلاعات خوبی به ما دهند. شما می توانید با بررسی سایت های رقبایتان متوجه شوید آنها در چه کلمات کلیدی رتبه گرفته اند.

بررسی اینکه رقبا در چه کلمات کلیدی توانسته اند رتبه بگیرند مهم است. برای این کار ابتدا کلمه های کلیدی را که در مرحله قبل پیدا کردید را در گوگل سرچ کنید و ببینید چه سایت هایی و با چه کلمات بالا هستند. اگر از سایت هایی که در رتبه بندی در رتبه های بالا هستند مشابه سایت شما نیستند آن گاه می توانید از کلمات کلیدی مشابه آن استفاده کنید.

به عنوان مثال شما فروشگاه فروش تجهیزات قهوه دارید. ممکن است اگر کلمه قهوه را سرچ کنید سایت هایی که بالا می آیند سایت های وبلاگ باشند و به زمینه کاری شما مرتبط نباشند اما اگر کلمه قهوه ساز را سرچ کنید سایت های مشابه شما بالا می آیند.

ابزار تحقیق کلمه کلیدی

روش هایی که در بالا ذکر شد روش های خوبی برای تحقیق مناسب کلمات کلیدی است. اما ممکن است باز هم کلیدواژه هایی باشند که در گوگل سرچ زیادی دارند اما در میان سایت های رقبایتان نباشند. در این صورت استفاده از ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی مناسب است. به طور کل استفاده از ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی روش مفید و آسان برای یافتن کلمات کلیدی است. از جمله ابزارهایی تحقیق کلمات کلید Ahref ، KWfinder و  semrush  است که البته این ابزارها نسخه پولی هستند.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *