آموزش html و css  را از کجا شروع کنیم؟

امروزه با توجه به رشد روزافزون اینترنت و استفاده کاربران اینترنت مسلما تمام کسب و کارها به فکر بازاریابی آنلاین یا دیجیتال مارکتینگ هستند. مهمترین موضوع در بازاریابی اینترنتی داشتن یک وب سایت عالی است. بناربراین لازم است که همه افراد به موضوع طراحی سایت با html  و  css تا حدودی تسلط داشته باشند.در این مقاله قصد داریم در مورد آموزش مقدماتی html  و  css صحبت کنیم. اینکه html و  css  چیست؟   چه کاربردی دارد؟  و طراحی سایت با html  و css چگونه انجام می شود. همچنین در مورد مقدمات html  و  css  آموزش کوتاهی خواهیم گفت. در مجموع برای شروع کدنویسی با  html و css  تنها با یک نوت پد ساده هم می توانید آموزش html و css  را یاد بگیرید. با ما باشید تا در ادامه پس از یک معرفی کوتاه در مورد این زبان نشانه گذاری کمی هم به نحوه استفاده از html  و  css  در طراحی سایت نیز صحبت خواهیم کرد. و کار را با یک آموزش رایگان html  و css شروع خواهیم کرد و در آینده انشالله در مورد آن ویدئوهای بیشتری منتشر می کنیم.

Html  چیست؟

HTML مخفف کلمه  Hyper Text Markup Language و به معنای زبان نشانه گذاری سایت می باشد. Html یک زبان برنامه نویسی نیست و برای نشانه گذاری متن از آن استفاده می شود. همچنین از html برای جداسازی عناصر در یک صفحه وب سایت مانند تگ ها ، عکس ها، تصاویر، متن ها، ویدئوها استفاده می شود. در فرآیند طراحی سایت در سرور هم در سمت کاربر و هم در سمت سرور ابتدا تمامی کد ها به زبان html  تبدیل می شوند و سپس مرورگر ها می توانند آنها را نشان دهند.

در زبان html  قسمت های مختلف یک سایت توسط تگ ها از یکدیگر جدا می شوند. بناربراین برای ساخت هر عنصر در صفحات وب باید ابتدا تگ های مشخص html در آن ساخته شود سپس مرورگر ها برچسب های html را می خوانند.

نسخه HTML5

آخرین نسخه html  که تا کنون وارد بازار شده است نسخه html5 است. نسخه html 5  بسیاری از باگ هایی که در نسخه های قبلی وجود داشت را برطرف کرد. همچنین این نسخه بسیار انعطاف پذیر تر از نسخه های قبلی است. در آموزش html و css پیشرفته رایگان در مورد نسخه html5 بیشتر صحبت خواهیم کرد. نسخه html5  نسخه به روز شده html  قدیمی است که ویژگی های بیشتری دارد.

تگ ها در html

Html  از بخش هایی  به نام تگ تشکیل شده است. از طرفی تگ ها نه تنها در زبان html بلکه در فرآیند طراحی سایت مهم هستند. از آنجا که مرورگر ها فقط می توانند کدهای html  را بخواهنند و در طراحی یک سایت از کدنویسی های دیگر مانند css  و جاوااسکریپت نیز استفاده می شود. بناربراین با استفاده از تگ های html  مرورگرها می توانند زبان های دیگر را هم بخوانند.

طراح سایت با استفاده از تگ های html  می تواند انواع تصاویر، عکس ها، متن ها و بخش های دیگر را در طراحی سایت استفاده کند.

در ادامه چند تگ پر کاربرد را معرفی می کنیم. برای استفاده از تگ های html می توانید حتی در داخل یک نوت پد با پسوند .html  شروع به طراحی کنید به عنوان مثال فایلی به نام index.html  بسازید و استفاده از تگ ها را در آن شروع کنید. من در اینجا از نرم افزار سابلاین استفاده کرده ام که کار کردن با تگ ها را بسیار ساده تر می کند.

طراحی سایت با html و css

توضیح نام تگ
مشخص کردن نوع نسخه سایت !DOCTYPE
برای ساخت هدر سایت head
ساخت بدنه سایت body
ایجاد پاراگراف p
ایجاد لینک در صفحه a
عنوان سایت title
ساخت عکس img
ایجاد هدینگ H1 … h6
ایجاد دکمه button
ساخت فرم form
ساخت یک پست در صفحه article

آموزش html و css

Css چیست؟

Css مخفف کلمه Cascading Sheet Style به معنای برگه های آبشاری به منظور استایل دهی عناصر html  در سایت از آن استفاده می شود. Css  در کنار html  عناصر ساخت سایت را تشکیل می دهند. برای طراحان سایت استفاده از css  برای استایل دهی عناصر در صفحه وب سایت بهترین روش برای طراحی سایت است. طراحی سایت با html  و  css   پایه ساخت وب سایت است.

شروع کار طراحی سایت با html  و css

برای شروع طراحی با html و css  می توانید حتی از یک نوت پد استفاده کنید. همانطور که قبلا گفتم نرم افزارهای مختلفی هم وجود دارد که شروع کار برنامه نویسی را راحت تر می کنند. ابتدا فایلی به نام index.html می سازیم. فایل ایندکس فایل اصلی سایت است که برنامه ها در آن نوشته می شوند. در این آموزش من از ویراشگر سابلاین استفاده می کنم. برای ارتباط دادن css به html  باید آنها را به هم لینک بدهیم. برای این کار در هدر سایت تگ لینک را قرار می دهیم.

آموزش مقدماتی html و css

در برگه css  استایل دهی به سایت را انجام می دهیم. برگه استایل را به نام style.css  ذخیره می کنیم و کلیه کد های css  را در آن می نویسیم. بعد از اینکه برگه استایل را به برگه ایندکس وصل کردیم حل یک تگ p می اندازیم.

آموزش رایگان از مقدماتی تا پیشرفته html و css

از طریق لینکی که دادیم آن را به css متصل کردیم . حال کافی است تا در css شروع به کدنویسی کنیم. کد بسیار ساده ی رنگ را در فایل css زیر می بینیم و نتیجه را در مرورگر مشاهده می کنیم.

آموزش رایگان html و css

و نتیجه در مرورگر این می شود:

آموزش صفر تا صد html و css

به این ترتیب توانستیم با یک کد ساده html  و css  کار کنیم.

مزایا و معایب html  و css

Html  و  css  پایه های اصلی ساخت وب سایت هستند. با دانستن زبان html  و  css به تنهایی می توانید طراحی سایت کنید.

مزایای html

  • یادگیری آسان
  • قابل اجرا در هر مرورگری
  • رایگان است
  • قابل ادغام با زبان های دیگر برنامه نویسی مانند php

و اما از معایب html

  • نمایش در مرورگرهای قدیمی ضعف دارد
  • نیاز به طراحی جداگانه صفحات وب سایت دارد.

چگونه می توانیم css  را به html  اضافه کنیم؟

برای لینک دادن کدهای css  به کدهای html  سه روش وجود دارد. در ادامه این سه روش را توضیح می دهیم:

روش external

متداول ترین و راحت ترین روش برای لینک دادن کد های  css  به html  روش external  است. در این روش یک خط کد لینک را در هدر سایت قرار می دهیم و در آن آدرس فایل css را می گذاریم. به این ترتیب کد های html قادر به خواندن کد های css خواهند بود.

آموزش مقدماتی html و css

در این تصویر روش لینک دهی اکسترنال را مشاهده می کنیم.

روش internal

در این روش کد های css  در تگ  style  در هدر سایت قرار می گیرند. این روش آنچنان متداول نیست. اگرچه که یک طراح سایت حرفه ای باید با تمامی روش ها آشنایی داشته باشد.

آموزش رایگان html مقدماتی تا پیشرفته

و نتیجه در صفحه سایت بک گراند مشکی است:

آموزش رایگان html و css پروژه محور

روش inline

در روش inline  استایل دهی هر عنصر در تگ مربوط به آن html داده می شود.

آموزش فوق العاده جامع از صفر تا صد html و css و نتیجه:

آموزش کامل html و css

تگ چیست؟

تگ ها عناصر اصلی html هستند. کل html  یعنی تگ ها . قدرت html  از تگ ها هستند. تگ ها در html  به طراح این امکان را می دهند که پاراگراف، عکس، لینک، جدول و غیره را بسازند. تگ ها در html  اسکلت سایت را تشکیل می دهند. در ادامه برخی از تگ ها و مهمترین تگ ها و کاربرد هر کدام را توضیح می دهیم. و اما مهمترین تگ های html  که باید بشناسیم ، با ما همراه باشید:

  1. تگ a

تگ a که یکی از مهمترین تگ ها در html  است برای درج لینک از آن استفاده می شود.

  1. تگ p

این تگ همچنین یکی از مهمترین تگ های html  است برای ایجاد پاراگراف از آن استفاده می شود.

  1. تگ h1 … h6

این تگ ها نیز از مهمترین تگ های html  هستند به منظور ایجاد هدینگ از آنها استفاده می شود. همیشه تیتر اصلی یک برگه و یا نوشته یا مقاله تگ h1  است. این تگ نشان دهنده عنوان صفحه است و موتورهای جستجو آن را کرال می کنند. بنابراین مهمترین تگ در صفحه h1  است که فقط یک بار آن هم در عنوان صفحه استفاده می شود.

  1. تگ b

این تگ برای ضخیم کردن یا بلد کردن یک تکه متن استفاده می شود. اگر بخواهید یک کلمه یا کلماتی را به دلیل مهم بودن بلد کنید از این تگ استفاده می شود. به طور مثال در مقالات برای نشان دادن کلمات کلیدی و مترادف های آن می توان کلمات را بلد کرد.

  1. تگ body

این تگ از پرکاربردترین تگ ها است که نشان دهنده بدنه اصلی سایت است.

  1. تگ button

همانطور که از نامش پیدا است باتن به معنی دکمه است. این تگ برای ایجاد دکمه در صفحات وب سایت استفاده می شود. دکمه هایی مانند ثبت نام و ورود، خرید، سفارش، لاگین …

  1. تگ br

برای رفتن به سرخط از این تگ استفاده می شود. (نقطه سر خط)

  1. تگ img

این تگ همانطور که از اسمش معلوم است برای نمایش عکس در صفحه استفاده می شود.

  1. تگ form

برای ساختن فرم ها در html از آن استفاده می شود. فرم هایی مانند فرم ثبت نام و ورود، فرم خرید و …

داخل تگ فرم برای ساختن فرم ها در صفحات وب سایت از تگ هایی مانند تگ textarea ،  lable،  selet ، input  و سایر تگ ها استفاده می شود در ادامه یک فرم می سازیم و تگ ها را در آن استفاده می کنیم و نتیجه را در خروجی می بینیم.

  1. تگ input

این تگ از مهمترین تگ ها در ساخت فیلد های فرم ها استفاده می شود و اطلاعاتی را از کاربران می گیرد. اطلاعاتی مانند نام و نام خانوادگی، سن، محل سکونت، جنسست و …

  1. تگ textarea

این تگ همچنین در فرم ها استفاده می شود برای توضیحات یک متن و یا دریافت ورودی اطلاعات طولانی مانند توضیحات، نظرسنجی و غیره استفاده می شود.

  1. تگ select و option

این تگ ها نیز در فرم ها استفاده می شوند به منظور ساخت لیست کشویی که انتخابی است از تگ selet  و برای ساخت آیتم هایی انتخاب می شوند از تگ option  استفاده می شود.

  1. تگ های table

این موارد از مهمترین تگ های html برای ساخت جداول در صفحات سایت هستند:

  • تگ table برای ساخت جدول
  • تگ thead برای چیدمان عنوان جدول
  • تگ tfoot برای چیدمان فوتر جدول
  • تگ tr برای ایجاد سطر در جدول
  • تگ  td  برای ایجاد ستون در جدول
  1. تگ ul و ol

از این تگ ها  برای ساخت لیست ها استفاده می شود. تگ ul  برای ساخت لیست نامرتب و تگ ol  برای ساخت لیست مرتب استفاده می شوند.

  1. تگ li

برای ساخت عناصر داخل لیست ها استفاده می شوند

  1. تگ article

  این تگ برای ایجاد یک نوشته در دسته بندی مقالات استفاده می شود.

  1. تگ blockqout

این تگ برای نقل قول در متن ها استفاده می شود.

  1. تگ span

این تگ برای استفاده از متنی در صفحه وب استفاده می شود. به عنوان مثال برای نمایش متن کوتاهی در بخشی از وب سایت، مثلا اخطار خطا به کاربر

  1. تگ script

از این تگ برای نوشتن کد های زبان جاوا اسکریپت در html  استفاده می شود.

  1. تگ div

پر کاربرد ترین تگ در html  است که از آن برای ساختن دایو در html  یعنی ساختن بخش بندی صفحات وب سایت استفاده می شود.این تگ مهمترین تگ html  در طراحی سایت است. به معنای دیگر برای سکشن بندی سایت استفاده می وشد.

  1. تگ section

تگ سکشن نیز مانند تگ دایو برای بخش بندی سایت استفاده می شود. البته دایو بسیار کاربردی تر است. با تگ ها در html  کمی آشنا سدیم. آموزش های بیشتر را نیز در مورد آموزش html و  css از مبتدی تا پیشرفته را نیز در آینده منتشر خواهیم کرد و در مورد تمامی کدهای html  و css مفصل صحبت خواهیم کرد.

کدهای مهم  css

تا اینجا با html  و تگ های مهم آن آشنا شدیم . در ادامه این مطلب می خواهم چند مورد از کدهای مهم css را نیز بگوئیم و در ادامه با آنها کار می کنیم که طرز کار کردن با آنها را نیز بیاموزید. همچنین در پایان این مقاله کار کردن با keyframe  ها را می خواهم بگویم. با استفاده از کد های kay frame  می توان انیمیشن های زیبایی طراحی کرد.

Color

برای تغییر رنگ متن و کلمات استفاده می شود.

Font-size

برای تغییر سایز فونت ها استفاده می شود. معمولا فونت 15 الی 17 فونت نرمال برای تگ p است.

Background

برای تغییر رنگ و یا تغییر عکس در بک گراند استفاده می شود.

Font-weight

برای حجم دادن به یک متن استفاده می شود. برای مثال از فونت ویت بر روی 100 باشد متن معمولی است اما اگر فونت ویت را بر روی 600 بگذاریم متن بلد می شود. اگر فونت ویت را بر روی strong  یا  bold  بگذاریم نیز فونت بلد می شود. در حقیقیت برای بلد کردن یا معمولی کردن متن استنفاده می شود.

Width

 برای عرض عناصر در html استفاده می شود. به عنوان مثال عکسی را آپلود کرده ایم و می خواهیم عرض آن 200 باشد. width  را برابر 200 قرار می دهیم.

Height

برای ارتفاع عناصر در html  استفاده می شوند.

Line-height

برای ارتفاع خطوط متن از یکدیگر به صورت عمودی استفاده می شود. برای مثال می خواهیم خطوط متن فاصله دار باشد line-heightرا بیشتر می کنیم و اگر آن را کمتر کنیم بر عکس می شود.

Float

به معنای شناور. برای چپ و راست فرستادن عناصر  استفاده می شود.

Padding

فاصله ای که در داخل عنصر از عناصر داخلی دیگر ایجاد می شود.

Margin

فاصله ای که در خارج از یک عنصر با عنصر دیگر ایجاد می شود.

Text-align

یعنی متن در وسط چین باشد یا در راست چین و یا در چپ چین باشد.

Display

نحوه نمایش به چه صورت باشد؟ به صورت پنهان، flex  و block وجود دارد.

Box-shadow

به آن دایو یا عنصر سایه می دهد.

Text-shadow

به متن سایه می دهد.

Border

یک بردر یا خطی دور عنصر کشیده می شود.

Border-radius

عنصر از چهارضلع به حالت دایره ای می شود هر چقدر border radius بیشتر باشد. ضلع مربع یا مستطیل دایره ای تر می شود.

Position

پوزیشن همانطور که از نام آن مشخص است یعنی موقعیت. می تواند به سه حالت absulot ،  relative  و  fixed  باشد. در حالت ابسولوت پوزیشن به حالت معلق در می آید. در حالت فیکس پوزیش ثابت می شود و در حالت رلیتیو پوزیشن عادی است.

z-index

یعنی اولیت دادن. اگر عنصری z-index  یک داشته باشد و عنصر دیگر z-index  10 داشته باشد یعنی آن عنصری که 10 است بر عنصری که 1 است الویت دارد و بر روی آن می افتد.

ایجاد انیمیشن های زیبا با key fram

Key frame ها دستوراتی در  css3  هستند که هستند که با استفاده از آن می توانید انیمیشن های زیبا طراحی کنید. استفاده از کد های keyfram بسیار ساده هستند. در کد پن چند نمونه کی فریم زیبا و بسیار ساده را گذاشته ام. با ما همراه باشید.

انیمیشن نمایش متن است. که برای هر کدام از حروف یک keyframe  تعریف کرده ایم.

در زیر یک انیمیشن رفت و برگشت عنصر با استفاده از keyfram  تعریف کرده ایم.

در این کد ابتدا یک دایو ساختم و به آن کلاس دادم. نام کلاس را Zahra  گذاشتم و به آن استایل دهی کردم. Position  را حتما بر روی absolut  قرار دهید. سپس css های مربوط به انیمیشن را تعریف می کنیم.

animation-name

نام عنصر که می خواهیم بر روی آن انیمیشن انجام شود.

animation-duration

مدت زمان حرکت عنصر را نشان میدهد.هر چقدر این زمان بیشتر باشد حرکت عنصر سریع تر می شود.

animation-direction

مسیر حرکت انیمیشن را نمایش می دهد.

نتیجه گیری

البته کد های css  بسیار زیاد هستند و مباحث مفصلی در مورد html5 و css3  وجود دارد. به صورت خیلی مختصر و مقدماتی در این آموزش آن را توضیح دادیم. پیشنهاد می کنیم که آموزش های بیشتر ما را از طریق وب سایت دنبال کنید.

طراحی سایت رادی وب ارائه دهنده کلیه خدمات طراحی و توسعه وب سایت، سئو وبهینه سازی سایت و تولید محتوا سئو شده و متخصص در زمینه وردپرس آماده راهنمایی و مشاوره به صورت رایگان با شما عزیزان می باشد.

طراحی سایت با html و css اصولی ترین روش برای طراحی سایت می باشد. ما با به کارگیری تمام اصول استاندارد وب سایت طراحی وب را صورت بهینه شده و متناسب با الگوریتم های گوگل انجام می دهیم.

برترین سایت های آموزش طراحی سایت و برنامه نویسی

در گذشته اگر قصد یادگیری طراحی سایت و برنامه نویسی را داشتید برای پیدا کردن آموزشگاه مناسب دردسر های بسیار وجود داشت، مشکلات پیدا کردن آمورشگاه تا دردسرهای رفت وآمد. امروزه با طراحی و راه اندازی سایت های آموزشی بسیاری از این مشکلات حل شده است. در ادامه می خواهیم برترین سایت های آموزش در زمینه طراحی سایت و برنامه نویسی را نام ببریم.

وب سایت w3schools.com

یکی از بهترین سایت های آموزش طراحی سایت و برنامه نویسی در جهان است. مسلما آموزش با یک منبع آموزشی عالی برای کسانی که مشتاق به یادگیری طراحی سایت و برنامه نویسی هستند کمک بسیاری در رسیدن به این هدف می کند. قطعا هر کسی که می خواهد وارد حوزه طراحی وب و برنامه نویسی شود با سایت w3schools آشنایی دارد. آموزش طراحی وب سایت در این وب سایت به صورت درس به درس و با زبان ساده و با مثال هایی جالبی گفته شده است. همچنین دانشجویان می توانند به صورت آنلاین و عملی در این سایت کدنویسی کنند. آموزش های عملی و ساده که در این سایت است برای هر دانشجویی جذاب است.

اگر می خواهید در دوره های آنلاین شرکت کنید و دردسرهای ثبت نام و پیدا کردن یک دوره مناسب و غیره را دارید این وب سایت می تواند شما را به خوبی در این زمینه کمک کند. در سایت w3schools مباحث html و css ، جاوا اسکریپت ، php، بوت استرپ و جی کوئری و سایر زبان ها به خوبی آموزش داده شده است.

.The best educational websites in the world

آموزش رایگان html و css

سایت codepen.io

یکی از سایت های جالب و خلاق در زمینه تمرین طراحی سایت و برنامه نویسی است. در این سایت می توانید به صورت عملی کدنویسی را امتحان کنید. طراحان و برنامه نویسان از سراسر جهان کدهای خود را در این سایت با بقیه برنامه نویسان به اشتراک می گذارند. با عضویت در این سایت شما هم می توانید تمرینات خود را در آنجا بنویسید و با دیگران نیز به اشترام بگذاریذ.

آموزش رایگان طراحی سایت

سایت sololearn

این سایت زبان های برنامه نویسی مانند پایتون و c و c++  و .. را آموزش می دهد. همچنین سایت سولرن در زمینه طراحی سایت مباحث html و css ، جاوا اسکریپت ، php را نیز آموزش می دهد.

در این سایت با عضویت در آن به راحتی می توانید به دروس مورد نیاز دسترسی داشته باشید. دسترسی ساده و آسان به تمامی مباجث و طراحی جذاب سایت باعث محبوبیت این سایت شده است.

از ویژگی های جذاب این سایت آزمون های آنلاین بعد از هر دوره است. پس از اینکه دوره را سپری کردید آزمون  آنلاینی می دهید که هم مشخص شود دوروس  را تا چه حدی تسلط دارید و هم بر یادگیری بر آن دوره بیشتر تاثیر می گذارد. البته تمامی دوره ها در این سایت رایگان نیستند اما بسیاری از مباحث آموزش طراحی سایت رایگان هستند.

آموزش طراحی سایت با html و css از صفر تاصد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *